الجمعة، 28 يناير 2011

Dysarthria ... ؛

Dysarthria
What is dysarthria?
What are some signs or symptoms of dysarthria?
How is dysarthria diagnosed?
What treatment is available for people with dysarthria?
What can I do to communicate better with a person with dysarthria?
What other organizations have information on dysarthria?
What is dysarthria?
Dysarthria is a motor speech disorder. The muscles of the mouth, face, and respiratory system may become weak, move slowly, or not move at all after a stroke or other brain injury. The type and severity of dysarthria depend on which area of the nervous system is affected.
Some causes of dysarthria include stroke, head injury, cerebral palsy, and muscular dystrophy. Both children and adults can have dysarthria.
What are some signs or symptoms of dysarthria?
A person with dysarthria may experience any of the following symptoms, depending on the extent and location of damage to the nervous system:
"Slurred" speech
Speaking softly or barely able to whisper
Slow rate of speech
Rapid rate of speech with a "mumbling" quality
Limited tongue, lip, and jaw movement
Abnormal intonation (rhythm) when speaking
Changes in vocal quality ("nasal" speech or sounding "stuffy")
Hoarseness
Breathiness
Drooling or poor control of saliva
Chewing and swallowing difficulty
How is dysarthria diagnosed?
A speech-language pathologist (SLP) can evaluate a person with speech difficulties and determine the nature and severity of the problem. The SLP will look at movement of the lips, tongue, and face, as well as breath support for speech, voice quality, and more.
Another motor speech disorder is apraxia. An important role of the SLP is to determine whether the person's speech problems are due to dysarthria, apraxia, or both.
SLPs work in many places, including hospitals, clinics, nursing homes, and schools. Sometimes an SLP can come to a person's home. To contact a speech-language pathologist visit ASHA's Find a Professional.
What treatment is available for people with dysarthria?
Treatment depends on the cause, type, and severity of the symptoms. An SLP works with the individual to improve communication abilities.
Possible Goals of Treatment
Slowing the rate of speech
Improving the breath support so the person can speak more loudly
Strengthening muscles
Increasing mouth, tongue, and lip movement
Improving articulation so that speech is more clear
Teaching caregivers, family members, and teachers strategies to better communicate with the person with dysarthria
In severe cases, learning to use alternative means of communication (e.g., simple gestures, alphabet boards, or electronic or computer-based equipment)
What can I do to communicate better with a person
with dysarthria?
It is important for both the person with dysarthria and the people he or she communicates with to work together to improve interactions. Here are some tips for both speaker and listener.
Tips for the Person With Dysarthria
Introduce your topic with a single word or short phrase before beginning to speak in more complete sentences
Check with the listeners to make sure that they understand you
Speak slowly and loudly; pause frequently
Try to limit conversations when you feel tired, when your speech will be harder to understand
If you become frustrated, try to use other methods, such as pointing or gesturing, to get your message across, or take a rest and try again later
Children may need additional help to remember to use these strategies.
Tips for the Listener
Reduce distractions and background noise
Pay attention to the speaker
Watch the person as he or she talks
Let the speaker know when you have difficulty understanding him or her
Repeat only the part of the message that you understood so that the speaker does not have to repeat the entire message
If you still don't understand the message, ask yes/no questions or have the speaker write his or her message to you
To contact a speech-language pathologist visit, ASHA's Find a Professional.
What other organizations have information on dysarthria?
This list is not exhaustive and inclusion does not imply endorsement of the organization or content of the Web site by ASHA.
 



سبب المشكلة الأساسي:
عوامل وأسباب حركية ـ ـ  لفظية Oral – motor difficulties :
إزداد الاهتمام خلال السنوات الحديثة بالجوانب الحركية لعملية الكلام خاصة تلك التي تؤثر بدرجة حادة في نطق الأصوات، وتسفر عن اضطرابات في النطق، مثل عدم القدرة على إصدار الحركات المتسقة اللازمة للنطق ( أبراكسيا  Apraxia )، وعسر الكلام الناتج عن عدم القدرة على التحكم الإرادي في حركة أجزاء جهاز النطق، فبعض الأطفال الذين يعانون من اضطرابات النطق يتميزون بعدم تناسق شكل الفم عند الكلام، وقد يعرف الطفل الكلمة بيد أنه لا يستطيع القيام بأداء الحركات اللازمة لنطق الأصوات بصورة صحيحة رغم قدرته على التعبير عن كلامه كتابة، وقد نجد مثل هؤلاء الأطفال يبذلون جهداً كبيراً في محاولة الكلام ولكن دون جدوى، ومع ذلك فقد ينطقون تلك الكلمات بسرعة وبدون اضطرابات في المواقف التلقائية بعيداً عن الآخرين، ومن هنا تتضح عدم قدرة الفرد على التحكم الإرادي في حركات أجزاء جهاز النطق بدرجة مناسبة لممارسة الكلام بصورة صحيحة، ومن أهم خصائص هذه الحالة أنه كلما زاد التركيز على الجوانب الإرادية زادت صعوبة النطق.
عسر الكلام Dysarthria :
عسر الكلام عبارة عن اضطراب حركي في الكلام يرجع إلى إصابة في مكان ما بالجهاز العصبي المركزي ، ويعتمد نوع عسر الكلام الذي يعانيه الفرد على مكان الإصابة المخية وحجمها ، وقد أستطاع دارلي وآخرون (1975) تحديد ستة أنواع من عسر الكلام يرتبط كل منهما بمكان الإصابة المخية مباشرة ، فمثلاً يعد عسر الكلام التشنجيSpastic dysarthria من أكثر الأنواع شيوعاً ويرتبط في الغالب بإصابة جانبية تحدث في مكان ما بأعلى الجهاز العصبي ، مثال ذلك الذي يحدث نتيجة إصابة بأنسجة الجزء الهرمي بالمخ ، وعكس ذلك عسر الكلام الترهلي أو الرخوFlaccid dysarthria الذي يحدث نتيجة إصابة بالجزء السفلى بالجهاز العصبي ، مثال ذلك الذي يحدث نتيجة تلف أو إصابة بجذع المخ والحبل الشوكي .
 ويؤدى عسر الكلام من أي نوع إلى تغيرات في النطق والصوت والإيقاع ، ويظهر الكلام في هذه الحالة مرتعش وغير متسق ، ويحتاج إلى مزيد من الجهد لإخراج الأصوات حيث تخرج المقاطع الصوتية مفككة وغير منتظمة في توقيت خروجها أي النطق المقطعي Syllabic Articulation وقد تخرج الأصوات بصورة انفجارية Explosive وقد ينطق الفرد بعض مقاطع الكلمة دون الأخرى .
 لا بد لنا أن نفرق بين ثلاث اضطرابات كلها تشترك في السبب:
 اضطرابات الكلام الناتجة من الإصابة  العصبية :
تشير هذه الاضطرابات إلى الآثار في مجال الكلام والنطق الناتج عن الإصابة العضوية المباشرة في الجهاز العصبي المرتبط بالمناطق المسؤولة عن النطق عند الفرد.
ومع أن العضلات المسؤولة عن النطق هي في طبيعتها إرادية ويمكن أن يتحكم بها الفرد، إلا أن الإصابة العضوية في الدماغ والمسؤولة عن هذه العضلات وخاصة عضلات الفكين واللسان والحلق وعضلات الرئة، أو إصابة الأعصاب التي تنتهي في هذه العضلات سوف تؤدي بالضرورة إلى اضطراب في الكلام الطبيعي ومن أهم أشكال هذا النوع من الاضطرابات ما يلي:
أ. شلل عضلات النطق    Dysarthria
 يحدث بسبب إصابة الجهاز العصبي المركزي في المنطقة المسؤولة عن الحركة وهذا النوع من الاضطرابات مألوف في حالة الشلل الدماغي .
ب. الخلل في اختيار وتتابع الكلام    Apraxia
        يحدث نتيجة الإصابة العضوية العصبية وتظهر على شكل صعوبة في اختيار مواقع الأصوات والمقاطع في الكلمات والجمل أو تذكر الكلمة المناسبة في المكان المناسب لها وتسمى صعوبة التذكر التعبير .
ج. فقدان النطق    Aphasia
        هو فقدان كلي أو جزئي في اللغة الاستقبالية أو التعبيرية أو كليهما وذلك نتيجة لاصابة عضوية في المراكز الدماغية المسؤولة عن اللغة حيث يواجه الطفل ما يلي:
-        عدم فهم اللغة المنطوقة.
-        عدم القدرة على التعبير اللفظي بطريقة مفهومه.
-        صعوبة في الاتصال الاجتماعي.
-        قلة المحصول اللغوي.
-        انفعالات سلبية.

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق